oktober 2019

Comments: 5 Comments
Published on: 08.09.10

Bilder

Dag 1 mandag 6.9.
Turen bort gikk helt fint. Først en rolig biltur til Gardemoen, så en liten flytur over dammen. Innsjekking på flyplassen gikk helt fint, men langt strengere enn i sommer. En jente spurte om alt mulig i forhold til bagasjen, hvem som hadde pakket den osv, men siden alt var i orden kom jeg både inn på flyet og inn i USA. Passkontroll og bagasjehenting gikk greit, og tok  en taxi til hotellet. Innsjekking her gikk raskt unna. Rommet er lite, men praktisk. Utsikten er gedigen, men neppe praktisk.
Etter en liten pause på rommet, med utpakking av det lille jeg hadde med, kontroll av internet osv tok jeg likegjerne en tur på byen.
Jeg bor på 38 st. og jeg gikk opp til 8. ave. mot venstre. Ved 42. svingte jeg til høyre igjen – og jeg var på Times Square. Her var det så masse intrykk at jeg ble litt svimmel. Jeg gikk frem og tilbake, satt meg ned litt, gikk tilbake og frem igjen. Kikket, tok bilder, kikker mer, knipser mer. Jeg gikk inn på Hard Rock Cafe, men de hadde ikke noe nettverk, så jeg valgte Planet Hollywood i stedet. Valgte en enkel pastarett med grillet kylling, det var godt.
Ut på Times Square igjen og etter å ha surret litt til gikk jeg opp til Central Park. Her ble jeg stanset av en svært godt voksen dame som jeg først trodde ville prate fordi hun var ensom. Det viste seg at hun nok trodde det samme om meg, og hun var villig til å hjelpe meg med den saken. Mot et lite økonomisk bidrag, går jeg ut fra. Man sir om prostitusjon at det er verdens elste yrke, og hun kan muligens vært med fra begynnelsen. Jeg takket lattermildt nei og tuslet videre.
Ved Central Park gikk jeg bort til Columbus Circle  der Broadway går forbi, jeg tenkte å gå tilbake til Times Square den vegen, men først gikk jeg ikke forbi en liten iscafé som het Grom som hadde sabla god italiensk is. Ned mot Times Square igjen gikk jeg blant annet forbi Ed Sullivan Theatre hvor Beatles en gang spilte (det samme gjorde forøvrig Elvis, The Who, Creedence og The Doors), og som nå benyttes av Dave letterman.
Jeg tok noen flere bilder, men var nå så trøtt at kroppen ropte på senga. Jeg reiste fra hotellet va 18:00, og var tilbake ved midnatt. Ikke rart kroppen var trøtt… Heldigvis fant jeg og noen lokale Perrierpushere. :)

Dag 2 tirsdag 7.9.
At toalett heter lavatory her er ingen bombe, de er nemlig meget lave.
Først gikk turen til B&H, en legendarisk fotoforretning med små, sorte kalotter. Men jeg var for tidlig ute, og slappet av med
En brokkoliomelett på «Stage Door», en restaurant ved Madison Sqare Garden. Flott sted, nydelig mat, ikke drevet av jøder.
Omelett fortært, inn til B&H igjen for å kikke og handle. Det er en stor butikk, masse å se.
Videre til AGT&T for å ordne et SIMkort, var gjort på 5 min. Så måtte jeg litt nord på øya og besøke noen venner. Dette gikk helt uten problemer. Jeg spiste og lunch der oppe, en burger på en koselig liten uterestaurant.
Så var det ned til Columbus Circle, og jeg gikk in i Central Park. Første stopp var Dakota Building som ligger rett ved siden av, og hvor Lennon ble skutt. Like på innsiden for bygningen i parken hadde de laget et lite minnested de kalte Strawberry Fields, med en markering med «Imagine» i bakken. Mere respaktabelt dette enn hva de har gjort med Elvis og Graceland syns jeg. Det var faktisk litt rørende å se det. Vel så rørende var det å stå i nordenden av «The Mall» med utsikt ned mot fontenen og den lille sjøen med robåter. Akkurat slik jeg forlot det for 31,5 år siden…
Jeg tuslet ned til sørenden av parken og bare kikket og knipset. Mennesker som koste seg og slappet av, ikke noe stress. Videre ut av parken, ned 7th ave til Times Square. Verdens sentrum? Mulig, sydet av et helt unikt liv gjorde det hele tiden. Utrolig fascinerende. Og et flott sted å ta bilder. Jeg var en kjapp tur nedom hotellet og dusjet og tømte minebrikker, som snarest innom Macy’s, allerede tom for tskjorter, mere Times Square, tilbake til hotellet ca 23:30. Jeg har sett så utrolig mye – og enda 7 hele dager igjen…

Dag 3 onsdag 8.9.
Frokosten på hotellet er av den enkle sorten, men hadde gjort seg på telttur.
Igjen slang jeg fotobaggen (konstruert som en ryggsekk) på ryggen og la i veg ut i den store eplebyen. Første mål i dag var den norske sjømannskirken, og lunchen de serverte en onsdag i måneden. Jeg valgte å gå bort, og gikk først opp 38th street til 5th ave. og fulgte den bort til Central Park. Et lite stykke å gå, men med så mye å se går det unna. På veien var jeg innom Rockefeller Center, hvor også det norske flagget hang og vaiet i vind. Grunnen til at jeg gikk helt bort til Central Park var epler, her ligger Apple Store, NY. Over bakken en stor glassboks, så en trapp ned i kjelleren hvor selve butikken lå. Masse eplegreier, funksjonelt lagt opp. Morsomt å se, kjøpte ikkeno denne gang.
På vei til sjømannskirken var det igjen masse å se, krysset blant annet Park Avenue. Man så det på bilene, for å si det slik.
Ankom målet noe tidlig, og ble hyggelig mottatt, fikk sette meg ned og ble servert isvann (det var nå stekende hett ute), og pratet litt med personalet, inkludert presten. Jeg fortalte som sant at jeg var turist, jeg fortalte ikke at jeg hverken var sjømann eller kristen. Det kom etterhvert en del folk, og til $23 ble det servert norsk lunchbord med laks til varmmat og masse annet godt, blant annet hermetisk fersken og vaniljeeggedosiskrem til dessert. Pratet om løst og fast med folk, og fikk noen gode tips. Siden jeg fotograferte var et av dem Brooklyn Bridge i skumringen. Ikke selve brua, men fotografere fra den.
Som sagt så gjort. Jeg tuslet litt frem og tilbake før jeg reiste innom hotellet og hentet fotostativet. Satt meg på undergrunnen, og gikk av ved brua på Brooklynsiden. Også her var jeg tidlig ute, men det var masse folk på brua, noen i samme ærend som meg, noen jogget og syklet, andre igjen bare tok det som en tur. Etterhvert som mørket falt på ble byen vakrere og vakrere, og jeg fikk tatt masse fine bilder. Det var igrunnen et fantastisk syn. Undergrunnen tilbake, la fra meg alt unntat kompaktkameraet og sveipet så vidt oppom Times Square for å få meg en matbit og se mere på livet.
Sovnet nesten nesten før jeg kom inn på rommet, blogging fikk vente til i morgen tidlig.

Dag 4 torsdag 9.9.
Jeg hoppet over hotellfrokosten i dag. Ingen fysisk anstrengelse, akkurat. Spiste i stedet frokost på Stage Door hvor jeg hadde vært før. Jeg hadde planlagt en tur inom B&H i dag og (fotobutikken), men de hadde stengt… Irriterende.Så var det undergrunnen opp til 125th st. som er handlegata i Harlem. Ble anbefalt dette på kjømannskirken i går. Sammenliknet med sentrum var dette et nokså rolig sted,  og jeg kom ikke i handlemodus her. Selva gata var vid, og lave bygnnger. Men Apollo lå i denne gata som og hadde fått navn etter Martin Luther King. Jeg hadde ingen konkrete planer videre, men tok undergrunnen sørover til krysset Broadway/Houston St. sånn litt på måfå. Et lurt valg, lå imellom Soho, Chinatown og Little Italy.Her var det vanvittig moro å gå rundt å se. Spesielt morsomt var en butikk i Little Italy som øste høy musikk ftr 60tallet med en svært 60talls bil parkert på utsiden. , man kunne runde et hjørne ogSoho så jeg minst av, egentlig mest av Chinatown og Little Italy. De var nære naboer de to bydelene, man kunne runde et hjørne og plutselig være i et annet land. Etter å ha spist lunch i Little Italy, gikk jeg Broadway oppover til jeg kom til Greenwich.
Gikk rundt her litt, fanget bohemeatmosfæren, tok en kaffe på Starbucks, koste meg. Gikk lenger nordover og var snart på kjente trakter, og gikk innom Ruby Tuesday på Times Square for å spise. Det ble en biff med ostekake til dessert.
Jeg syns jeg hadde trasket nok for en dag, og gikk tilbake til hotellet.

Dag 5  fredag 10.9.
Bare skrittet over frokosten i dag, og gikk rett ned på kaia. Eller rettere til Circle line på Pier 83. Jeg ville se byen fra vannet. Til den nette sum av $35 skulle de ta oss rundt Manhattan på 3 timer. Jeg gjorde det sist jeg var her for 31 år siden. Det sto riktignok et lite skilt i billettluken om at tidvannsforhold kunne gjøre at de ikke kunne ta hele turen, men jeg spurte og fikk beskjed om at joda, de kjørte rundt i dag. Siden jeg skrittet over frokosten tok jeg et par ekstra skritt bort til en bod som solgte forskjellig mat og drikke (inkludert shlush med alkohol!). Jeg kjøpte en kalkunsandvitch. Den var langt fra vond, og enda lenger fra god. Den var bare smakløs. Det var kalkun som ikke smakte moe, det var ost som ikke smakte oe, det var tomat som ikke smakte noe, og brødet manglet smak. Jeg syns det er godt gjort.
Det første vi fikk beskjed om når vi kom om bord var at de på grunn av tidvannet ikke kunne kjøre rundt, de kom ikke under den ene brua. Blablabla. Lurer på hvor mye drivstoff de sparte. Fordelen var at vi fikk se det viktigste fra begge sider av båten, og frihetsgudinnen som en bonus. Jeg prøvde meg på en Hot Dog om bord på båten. Det var litt mer vellykket enn sandwitchen tidligere.
Tilbake til hotellet for å tømme minnebrikker og lade bartterier, jeg kan ikke huske å ha tatt så mange bilder noen gang.
Torsdag kjøpte jeg et par sko. De var for store. Jeg hadde både kvittering og eske, og bestemte meg for å reise tilbake til butikken for å bytte dem. Tok undergrunnen ned, men bommet på stasjon så det ble litt gåing. Men det har jeg fortsatt ikke vondt av. Å finne frem i New York er enkelt, som de fleste vet er det nokså rutete oppdelt med avenyer på langs og gater (streets) på tvers, og de er nummerert. Jeg har ikke brukt papirkart i det hele tatt, men har jo fantastiske Google Maps på mobilen. Her kan jeg legg inn favorittsteder merket som stjerner, og min posisjon er markert. Jeg kan enkelt søke opp det meste av steder. Jeg kan få opp gangavstand dit jeg skal, og et annet program kan logge gåruten.
Jeg fant ut at jeg slettes ikke hadde vært i Greenwich Village i går, bare The Village. Så det ble Greenwich Village i dag. Nokså likt The Village egentlig, men enda mer bohemaktig. Høydepunktet her var nok Washington Square Park. Et yrende folkeliv med folk i alle aldre, farger og fasonger. Det var musikk, det var dans og lek. Og det var duemannen (Pidgeon man), en lokal «berømthet» som vistnok sitter her hver dag. Jeg spiste lunch i området og, på en hyggelig liten uterestaurant. Mitt inntrykk er at servicen er generelt god, men jeg prøver alltid å gå på halvfulle steder, da er maten spiseli, og man får relativt hurtig servering.
Jeg kom til skobutikken, og å byte var greit, men en omstendig prosess. Det ble til at jeg gikk tilbake, litt på Broasway, litt på 5th avenue, og litt mellom. Jeg havnet på Macy’s på Broadway, ikke langt unna Times Square. Kikket litt på bukser, men bena mine må ha krympet for 30″ benlengde er plutselig for langt. Jeg kommenterte at en tomme er en tomme, og ekspeditøren sa seg enig i dette. Jeg får prøve litt til, jeg trenger faktisk en bukse til med mindre jeg finner et hurtigrenseri. Allikevel slo jeg meg løs og kjøpte skjorter ig teskjorter for over 500 kroner! Tiden går når jeg tusler rundt slik, kveldsmat på Times Square igjen og sovnet nesten før jeg fant hotellrommet. Jeg tror min egen seng har ropt seg hes på meg, jeg vet ikke hvem som savner hvem mest. Får ta den med neste gang.

Dag 6 lørdag 11.9.
Lørdag alt, og 9.11. Glemte at frokosten var der, og snublet ikke i den en gang. I dag hadde jeg planlagt å gå på BB Kings Bluesclub og se på Strawberry Field, et Beatles Coverband.
Men før jeg kom så langt, jeg måtte levere klær på vaskeri hos en koselig kineser. Jeg leverte noen teskjorter, en skjorte og en bukse. Dette ble veid og han ville ha $7. Jeg kunne betale når jeg hentet.
Inkludert i inngangsprisen på $40 var brunchbuffét. Maten var flere ganger forsyne seg, og det gjorde de fleste, så den må ha vært spiselig. Så kom bandet på scenen. I anledning dagen tok de faktisk et minutt stillhet. Jeg er ikke for begeistret for coverband i utgangspunktet, men dette var bra. Første settet var tidlige låter, og mye uventet. Blant annet «Til there was you». Etter en pause kom de tilbake med nyere klær, og musikk fra siste perioden. Her overrasket de med både Blackbird, Dont let me down og fra Golden Slumbers og ut fra Abbey Road. Bra stemning. De fleipet og flørtet med publikum. «Ringo, why is your hair moving?» «I’ve got my biggest fan up here».
Mens jeg var der fikk jeg også hentet billetten til Jerry Lee Lewis, og i samme slengen gikk jeg og kjøpte billett til Wesr Side Story i morgen ettermiddag. Så innom rommet for å spenne på seg fotosekken og reise ned til Ground Zero og Battery Park. Opp fra undergrunnen ved WTC, masse politi. Det har jo vært meldt om koranbrenning av en kristen fundamentalist. Lurer på hva han hadde sagt selv, om noen hadde villet brenne bibler? Og hvorfor fundamentalistiske muslimer ikke kan nøye seg med å brenne en bibel for hver koran som ble brent?
Nok om det. De er i gang med å bygge nye tårn nå, hele tre stykker. Og de er i gang med det første. Det var ikke bare mye politi, det var og mye folk. En demonstrasjonsapell ble holdt i nærheten, mye sperret område, jeg oppsøkte det ikke. Men mange bar på plakater og delte ut flyers. Stopp rasisme, endetiden er nær, islam er intoleranse, sannheten om 9.11. nå! osv. Mye rart. Åpenbart masse følelser rundt dette.
Så fotosession Battery Park. Det fineste her var nok solnedgangen over Jersey med Colgate Center i forgrunnen på den andre siden av Hudson River. Det var og flott å se Liberty Island med skulpturen, og minnelysene til tvillingtårnene som brått forsvant for 9 år siden i dag.På vei opp til undergrunnen var det noen puber med masse uniformerte folk som sto og drakk. Det viste seg å være brannmenn som på denne måten minnet sine kolleger.
Det ble sent før jeg kom opp til hotellet, men jeg måtte oppom Times Square i kveld og. Empire State Building kunne jeg se toppen av flere steder, og den øverste delen er alltid opplyst. I går var den grønn, i dag rød hvit og blå.
Jeg var ikke i seng før kl 1, men jeg tror jeg var den første i denne byen som la seg.

Dag 7 søndag 12.9.
Regntungt skydekke i dag, ut ved 10tiden. Skulle opp til B&H fotobutikk, gikk innom Stage Door for en frokostomelett, visste hva jeg ville få der. Tok meg god tid pga været. B&H er en snurrig butikk. Først og fremst har de peiling og de har et enormt utvalg, og de er vel like mye en nettbutikk. Men  den er altså drevet av jøder, og det ser ut til at de bruker hvert minste påskudd (les jødiske helligdager) til å holde stengt. Selve butikken er lagt opp med et sinnrikt leveringssystem. Man må først fren til en disk og be om det man skal ha. Det kommer så på et rullesystem fra lager frem til disken. Ekspeditøren kontrollerer om det er hva kunden vil ha. Så får kunden en hentelapp, varen blir sendt videre. Man går til betalingsdisken og betaler, og får en ny lapp. Når varen er betalt går man til utleveringsskranken og henter varen. Stort sett betjenes man av folk med kallott, skjegg og disse karakteristiske krøllene ved ørene. Og det er svært effektivt det hele.
Så var det West Side Story på Palace Theater på Broadway. Billetter ordnet jeg i går, fikk flott orkesterplass på 6. rad midt på. Jeg har liten erfaring med musicals eller teater, men syns dette var flott. Musikken kjente jeg fra før, den er jevngammel med meg, og vil trolig vare lenger. Flott dansing, flott fremførelse, flotte kullisser og lyssetting. Plottet er kjent nok fra før, og en fri tolking av Romeo og Julie, satt til New Yorks vestside på 50tallet og rivaliseringen mellom en hvit og puertorikansk gategjeng (Jets og Sharks), med dertil slossing og kjærlighetsdrama. Tony fra Jets, forelsker seg i Maria, søsteren til Bernardo,  Sharksgjengens leder. Klart det blir trøbbel av slikt. Når det gjalt fremføringen syns jeg altså det var flott, det var blandet inn mye humor, men det var nok Bernardos kjæreste og Marias venninne Anita som stjal showet i mine øyne. Svært energisk. Det skulle vise seg at de andre i salen og syns det, hun fikk mest applaus.
Tid for mat, Hard Rock Café, ikke fullt så interessant lenger. Det regnet nå og jeg fikk tak i en paraply og gikk litt rundt og kikket, tok undergrunnen ned til Grand Central, og gikk opp til Times Square igjen. Både Chryslerbygningen og Empire State ligger i nærheten av jernbanestasjonen, begge to strakk seg inn i skydekket i ettermiddag, fine fotomotiv, nesten tomt batteri. Oppe på Times Square igjen gikk jeg på Birdland Jazz Club og så Chico O’Farril’s afro-cuban jazz orchestra. For det første var dette litt av et sted, nesten ingen markering på utsiden. På innsiden var det fint, men nok i en gammel stil. Det hørte en matbit til her og – og for første gang fikk jeg tøyservietter.  Det 17manns sterke bandet visste hva de gjorde, synd ikke flere andre gjorde det, for det var langt fra fullt. Musikken var bra, det var god stemning. De spillte en times tid. Tilbake til hotellet og i seng ved 1-tiden, trøtt som en strømpe som vanlig.

Dag 8 mandag 13.9.
Lærte noe nytt i dag at påtversgatene (streets) er delt i to i forhold til gatenummer, og at øst og vest er med i adressenavnet. Derfor rakk jeg ikke noe jeg skulle, jeg gikk feil vei.
Dette gjorde at frokosten ble fremskutt noe, og jeg inntok den litt på sparket på «Pret in a manger» på hjørnet av Broadway og 40th st. Deretter barket det i vei til Ameican Museum of Natural History. For første gang satt jeg meg i en taxi, det gikk radig unna der det var fri vei, men jeg så ikke hvor fort han kjørte da både turteller og speedometer var koplet ut.
Museet var det man kunne vente. Masse sjeletter og utstoppede dyr. Også modeller av mennesker fra forkjellige steder i verden fra forskjellige tider. Jeg spiste litt i en av kafeene og oppdaget at jeg så like mye på de besøkende som utstillingene.
Ut på gata igjen, inn i Central Park og tok meg god tid der og. gikk rundt sjøen der de leier ut båter og opp til sørøsthjørnet. Masse interessant å se. eg skulle på konsert, og måtte ta taxi tilbake, gikk radig unna, den turen og.
Så var det Jerry Lee Lewis. Kom litt sen, ikke optimal plassering, stinn brakke. En annen tulling som kom etter meg og hadde tilsvarende billett laget litt støy og misstemning som smittet. Først kom en Grammyvinnende jente med gitarist og tamtamtrommer og skulle varme opp. Det klarte hun til dels. Så kom backingbandet på og gjorde noen låter før sjefen kreket seg opp på scenen og bort til pianoet. Jeg fikk straks bange anelser, som ble gjort til skamme ganske fort. Både pianospillingen og syngingen holdt mål for en 75åring, han milte og lo, og vitset litt mellom låtene. Stemningen lå oppunder taket. Når han avsluttet etter noe over en halvtime gjorde han det med stil, Great balls of fire og Whole lot of shaking. Han kreket seg av scenen, og showet var ferdig. Ingen grunn til å angre.
Som avslutning gikk jeg en tur bort til 5. avenue, opp til sørøsthjørnet av Central Park, over til sørvesthjørnet via Carnegie Hall for å se stedet, og ned Broadway til Times Square. Derfra var ikke veien til hotellet lang, og jeg sovnet fort.

Dag 9 tirsdag 14.9.
Tok alt veldig med ro i dag. Spiste omelett på en OK resturant. Hadde tenkt og bruke dagen til shopping, og slik ble det. Skulle blant annet til Bloomingdale’s nede ved Greenwich Village, gikk dit etter først å ha droppet av litt klesvask på renseriet.. Som vanlig artig å gå å se, mest på folk men og butikker. Gikk innom litt av hvert. Disse større butikkene er høyst kjønnsdiskriminerende, det er fire etasjer dameklær, en halv etasje herreklær. Bloomingsdale vr og slik, litt mer eksklusivt, fikk med en skjorte. Det ble ettermiddag, var i nærheten av Washington park og spiste en kringle og så på livet der. Veldig artig.
Undergrunnen opp til Herald Square, der blant annet Macy’s ligger. Svær forretning, på størrelse med Harrods kanskje, men bare klær. Det ble kveld, en siste tur til Times Square, sen middag på Ruby Tuesday, litt mer kikking, tilbake til hotellet ca 1 på natta.
Siste hele dagen dette. Litt trist, men relativt mettet når det gjelder intrykk. Hjem i morgen altså, men rekker sikkert litt mer shopping før jeg må forlate byen, senest ved 5tiden.

Dag 10, onsdag 15.9.
Våknet og innstilt på å reise hjem. Pakket, bar ned koffert og bag til oppbevaring, og fikk bestillt transport til flyplass, flyet gikk jo ikke før kl 8 i kveld.
Så det var tid til en siste runde i byen. Jeg var bortom vaskeriet med det som var av skittentøy, både for å slippe å vaske når jeg kom hjem, men de pakket så fint og kompakt, og var enkelt å legge i kofferten. Hadde en pakke fra før.
Det ble tid til en liten tur i fotobutikken og. Gikk igrunnen litt sånn vileløst og kikket. Fikk handlet et par sko til – som jeg bare måtte ha…
Spiste lunch på et litt finere sted, fikk tøyservietter for andre gang på turen. I baren satt en dritings dame og underholdt. Ikke oss, men mannen hun satt sammen med. De reiste, og tipper mer underholdning ventet ham.
Jeg gikk tilbake til hotellet for siste gang, en siste pakking, og shuttlebuss til flyplassen.
Jeg får tid til å reflektere litt. Det har vært en flott tur. Jeg er glad jeg reiste, glad jeg hadde muligheten. Jeg har vært på West Side Story, sett Jerry Lee Lewis, to andre konserter, vært i sjømannskirken, American Museum of Natural History, sett hvor Lennon ble skutt og minnestedet hans i Central Park, båttur, undergrunn, et par taxiturer, gått noen mil, spist godt, sett mange artige mennesker, besøkt masse butikker osv osv.
Hel overveldende har det vært.

Takk for at du fulgte meg på reisen.